Allegaartje
Een hele tijd geleden had Ilana op mijn verzoek voor suggesties voor nieuwe stukjes een idee geopperd voor een stukje over de plekken in de VS waar ik voor mijn werk al eens was geweest. De afgelopen week heb ik op het werk zo hier en daar wat geschreven (dan kon ik de datum van elk reisje verifiëren) en het was de bedoeling om dit weekend het stukje online te zetten. En uitgerekend nu heb ik mijn laptop op het werk laten liggen… het moet helaas dus nog even wachten.
Voor de rest zal ik jullie dit keer vervelen met wat losse stukjes.
Afgelopen week heb ik mijn “quarterly review” gehad. Voordat ACS door Xerox werd overgenomen vond er jaarlijks een beoordeling plaats, maar met de komst van Xerox is dit omgezet naar een kwartaalbeoordeling. Ik vind het wel prima, want je krijgt tenminste nu niet zoiets als “weet je nog, elf maanden geleden toen je dit en dat deed?”. Nu moet ik me soms ook al moeite doen om iets van drie maanden terug te herinneren, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik heb in ieder geval weer een goede review gekregen waarbij ik op alle punten positief beoordeeld werd, maar waarbij ik wel een uitdaging mee heb gekregen: ga meer op je instinct af. Ik weet het antwoord meestal wel, maar vraag toch bevestiging aan een collega om er zeker van te zijn. En dat klopt ook; ik doe dat bewust, omdat ik liever twee keer iets verifieer, dan één keer incorrect iets aannemen. Niet zozeer voor mezelf, maar vanwege het feit dat als ik iets fout doe wat voorkomen had kunnen worden door het een keer extra te vragen dan kan dit meteen gevolgen hebben voor een of meerdere klanten, en kan het ook betekenen dat meerdere mensen aan onze kant erbij betrokken moeten worden om de boel te repareren. Vandaar dat ik nogal voorzichtig ben. Maar goed, als je het positief uitlegt dan heeft men blijkbaar genoeg vertrouwen in mijn kennis en kunde. We zullen zien hoe het gaat!
§
In april komen mijn ouders weer voor een bezoek, en ook dit keer hebben ze weer een auto gehuurd. Aangezien de autohuur elke keer toch weer een paar honderd euro kost kwam mijn vader met het idee om eens uit te kijken naar een goed betrouwbaar tweedehandsje wat mijn ouders dan – cash – zullen kopen. Op die manier zouden we enkel de verzekering ervoor nog maar hoeven te betalen, wat toch enkele honderden euro’s per jaar zal schelen.
In eerste instantie gingen de gedachten uit naar een Volkswagen New Beetle, omdat ze leuk zijn, ruim zijn, en vooral ook betrouwbaar zijn (mits ze uiteraard goed zijn onderhouden). Onze vrienden Kim & Arthur (die in het bergdorpje Nederland) wonen hebben heel veel kennis van Beetles en hebben al aangeboden te willen helpen bij de zoektocht. Ook andere Volkswagens worden nu bekeken, zoals bijvoorbeeld een Passat, of een Golf, maar deze laatste is nieuw al om de een of andere reden hier veel duurder dan de Passats en de Beetles, iets wat zich uiteraard doorzet als tweedehandsje.
We blijven in ieder rustig geval uitkijken naar auto’s; we hebben immers nog diverse maanden voordat er écht eentje nodig is.
§
Anna heeft afgelopen week haar eerste “All Store Meeting” gehad – de eerste bijeenkomst van het al het management van haar nieuwe winkel. Voor velen een eerste kennismaking met hun nieuwe collega’s, maar voor Anna was het bij velen een feest van herkenning. Mensen waar ze al mee had gewerkt in de winkel in Fort Collins worden nu (weer) haar collega’s in de nieuwe winkel in Thornton. Gelukkig zijn het mensen waar ze goed mee op kan schieten, zowel privé als qua werk, dus dat scheelt.
De komende week zal Anna naar een andere winkel gaan dan die waar ze afgelopen week is geweest, om nog wat kennis bij te spijkeren aan de Babies-R-Us kant, en beginnend de week erna aan haar de schone taak om 100 man personeel te werven voor de nieuwe winkel.
Begin maart zal er worden begonnen met de opbouw van de winkel, en het vullen van de schappen, en voor die tijd moet iedereen minimaal een “orientation training” hebben gehad. Daarna is het tijd om iedereen als “cashier” te trainen voordat de winkel begin april open gaat. Zoals het er nu naar uit ziet zal er een “soft opening” zijn op maandag 4 april, gevolgd door een grote feestelijke opening op zaterdag 9 april. De kans is groot dat Anna ook alle feestelijkheden rondom die opening moet regelen, inclusief het inhuren van allerlei figuranten die als tekenfilmfiguren verkleed zullen gaan. Na de officiële opening heeft ze de taak om de eerste maand of zo alle nieuwelingen in de gaten te houden, te zorgen voor extra training waar nodig, en om nieuw personeel in te huren voor het percentage werknemers dat na enkele dagen of weken al schoon genoeg ervan heeft – iets dat nu eenmaal gebeurt, zo weet men uit ervaring.
Zij krijgt het nog druk, maar het is voor een goed doel. Tijdens de “All Store Meeting” heeft ze de gelegenheid gehad om met het hogere regiomanagement te spreken, en heeft nog eens duidelijk benadrukt dat ze interesse heeft in een Assistant Manager positie, en men stond daar heel positief tegenover. Ze zal nu tijdens de komende maanden weinig tijd hebben om daarvoor te trainen, maar zodra de eerste rust een beetje weer is gekeerd zal er actief met haar training worden begonnen. Hoe lang dit duurt hangt van veel factoren af, en er zijn ook diverse stadia waar je doorheen moet, maar uiteindelijk komt ze er wel, zo is haar beloofd.
§
Helaas betekent dit rooster van Anna samen met de drukte bij mij op het werk dat een reisje naar Nederland er voorlopig niet in zit. Ons plan was in eerste instantie om in maart te gaan, een wens die met het overlijden van mijn oma nog wat sterker was geworden, maar het ziet er nu naar uit dat we niet vóór eind mei, begin juni zullen kunnen gaan. Jammer, maar het geeft ons in ieder geval iets om naar uit te kijken!
Zo, dan ga ik nu maar eens douchen. We gaan dan daarna waarschijnlijk ergens lunchen, en een filmpje pikken – óf “True Grit”, of “The Green Hornet”… ik laat wel weten welke het is geworden…