“I believe in being an innovator.”

“I believe in being an innovator.” Dat zei Walt Disney ooit. En zeker na vandaag ben ik het helemaal met hem eens.

Sinds begin van dit jaar is in ons bedrijf heel erg de nadruk gelegd op innovatie en verbetering.

Uit klantonderzoek was gebleken dat men vond dat het bedrijf stil leek te staan, daar waar het voorheen altijd voorop lag met nieuwe dingen.

Omdat de concurrentie niet stil had gezeten hadden bestaande en mogelijke nieuwe klanten het idee dat het bedrijf achter lag – en daar moest natuurlijk wat aan gebeuren.

Heel belangrijk in deze beslissing was de aankoop van ACS door Xerox: innovatie was – en is – immers het stokpaardje van Xerox.

Iedereen kent Xerox waarschijnlijk van de kopieermachines, wat in Amerika ertoe heeft geleid dat “to xerox” synoniem is geworden aan “to photocopy”.

Xerox is echter niet alleen bekend van de kopieermachines, maar is ook patenthouder van redelijk wat uitvindingen, enkelen waarvan heel bekend zijn maar waarvan je denkelijk niet wist wie het uitgevonden heeft. Neem bijvoorbeeld de computermuis – die is oorspronkelijk van Xerox. Of de fax – ook Xerox. Of de laser printer – eveneens van Xerox. Of de “Graphical User Interface” (GUI), compleet met vensters (of ‘windows’) en ikoontjes – ook een idee van Xerox. Of het ethernet local area computer netwerk (LAN) – óók een idee van Xerox. Je ziet, redelijk wat bekende dingen zijn uitgevonden, of in ieder geval gepatenteerd door Xerox.

Daarnaast is Xerox ook vandaag de dag nog bezig met vooruitstrevende (en milieuvriendelijke) uitvindingen, zoals bijvoorbeeld “solid ink”, een inkt voor kopieerapparaten en printers die niet in vloeibare maar vaste vorm wordt geleverd (in blokken). De inkt wordt milieuvriendelijker geproduceerd met minder energieverbruik, die geen inktpatronen nodig heeft, en die daardoor minder verpakkingsmateriaal nodig heeft hetgeen betekent dat er meer met één vrachtauto vervoerd kan worden.

En zo was het niet verbazend dat na de aankoop door Xerox er ook weer meer innovatie bij ons bedrijf moest komen om met de tijd mee te kunnen gaan en om de concurrentie in te halen – en voorbij te streven.

Er werd een Vice President of Innovation ingehuurd, en er kwamen allerlei “incentives” om goede ideeën te stimuleren. Zo moest elk team één keer per maand twee uur besteden aan brainstormen over nieuwe producten of verbeteringen aan bestaande producten. Tevens werd – in ieder geval in ons team – een van de doelen dat elk teamlid (hetzij individueel, hetzij met het team) per kwartaal minimaal één zogenaamde iPitch moest indienen: een idee voor een innovatie of verbetering van een product.

Een iPitch waarbij men wel potentie zag om het tot uitvoering te brengen en waarvan hetzij het bedrijf, hetzij onze klanten zouden profiteren zou worden beloond met een dinercheque en bioscoopkaartjes voor twee personen. Als het idee de volgende ronde ook overleefde dan zou dit worden beloond met $500. Er zou ook mogelijk nog een derde ronde komen, maar dat was (en is) nog niet bekend.

Eén keer per maand vindt er nu een “innovation meeting” plaats, waarin de resultaten van de afgelopen maand worden besproken, ontwikkelingen binnen de bestaande producten, vooruitgang in nieuwe producten, en tevens worden de winnaars bekend gemaakt van de (nieuwe) iPitches.

Omdat het idee van dinercheque en de bioscoopkaartjes niet zo heel erg aansloeg (de bonnen waren van het type waarbij je maximaal één bon van bijvoorbeeld $25 kon inleveren, maar dan alleen als je $75 besteedde in het restaurant waardoor je alsnog meer betaalde dan dat je verdiende) werd er een maand of twee terug besloten om in plaats daarvan American Express of VISA cadeaubonnen van $100 uit te geven. Kijk, dan wordt het interessant!

Vanochtend was het weer tijd voor de maandelijkse ‘innovation meeting’. En tot mijn verrassing kreeg ons team de prijs van $500 toegekend, hetgeen met vijf personen betekende dat ieder een cadeaubon van $100 kreeg. Mooi meegenomen, en een leuke blijk van waardering.

Tot mijn nog veel grotere verrassing bleek op de volgende Powerpoint slide wederom mijn naam te staan, en dit keer vanwege een individuele iPitch die ik had ingestuurd. Het idee was goed, en zou mogelijk ten uitvoer worden gebracht. Dat betekende dus dat ik nog een tweede cadeaubon van $200 kreeg! Stel dat het idee echt uitgevoerd wordt, dan zou het zo maar kunnen betekenen dat ik een cadeaubon van $500 in mijn eentje krijg; dat zou natuurlijk helemaal leuk zijn.

Al een tijdje waren we aan het denken over het aanschaffen van een blu-ray speler, en dan eentje die bij onze Sony Bravia set (TV en surround sound systeem) paste. Liefst dan eentje met wi-fi die we op ons draadloos netwerk aan konden sluiten om zo Netflix te kunnen streamen naar de TV.

En laat nu net de speler die we op het oog hadden in de aanbieding zijn? De Sony BDP-S570:
Sony BDP-S570
Normaal $249.99, nu $199.99… en laat ik nu net toevallig vandaag $200 hebben verdiend!

Na het werk ben ik daarom maar meteen naar Best Buy gereden om de blu-ray speler te gaan halen. Uiteindelijk heb ik alleen de sales tax hoeven te betalen van $15.19 (nou ja, $15.20, minus die ene cent die nog op een cadeaubon was gegaan). Geen gekke prijs voor zo’n apparaat!

We wilden ook al langer een Netflix abonnement (waarmee je ongelimiteerd films kunt streamen voor $9.99 per maand, de eerste maand gratis), en er was geen betere motivatie om ons aan te melden dan deze nieuwe blu-ray.

En zo kwam het dat we vanavond al onze eerste film via Netflix zaten te kijken via onze nieuwe BD-speler.

Leuk, zo’n verrassing van het werk! Om met Michael Porter te spreken: “Innovation is the central issue in economic prosperity” – en ik ben vandaag weer een beetje rijker geworden dankzij “innovation”…

2 Responses to ““I believe in being an innovator.””

  1. Aïda

    Wat goed zeg! Gefeliciteerd!!!!

  2. Elke

    Goed gedaan zeg!
    En laat eens weten wat je van die Netflix vindt, want die gast bij Best Buy die ons verder heeft geholpen met de aankoop van TV en home cinema system sprak ons daar ook al over aan. Maar elders hoorde ik dan weer dat ze het mooier voorstellen dan het is, dat het aanbod aan recente films niet zo groot is…

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.