Nieuwe auto

Een week of twee geleden kreeg ik een email van de Volkswagen dealer waar we de lease voor mijn Tiguan hebben afgesloten dat we in aanmerking kwamen voor het ‘Pull Ahead Program’. Met dat programma kun je voor het eind van je huidige lease in een gloednieuwe auto stappen, en wordt door Volkswagen enkele van je leasebetalingen kwijtgescholden. We moesten dan vóór eind augustus beslissen wat we wilden doen.

En dus besloten we eens rond te gaan kijken naar allerlei auto’s die ons wel aantrekkelijk leken. Misschien wilden we wel een ander merk, of een ander model.

We zijn eerst een Jeep Grand Cherokee gaan proefrijden, enkele weken geleden. Hoewel het op TV wordt aangeprijsd als ‘The most awarded SUV ever’ waren we niet zo heel erg onder de indruk. Het ontwerp van buiten is helemaal geweldig, maar de afwerking van binnen voelde wat goedkoop aan, zelfs in het duurste model.

Gisteren zijn we gaan proefrijden in een Audi allroad, het all wheel drive model gebaseerd op de Audi A4 stationwagon. Het was een geweldige auto, maar de leasevoorwaarden waren niet zo aantrekkelijk. Je moest $5000 cash op tafel leggen, het was maar voor 10.000 mijl per jaar (wat te weinig is), en dan was de leaseprijs nog veel hoger dan we nu betalen. We waren dan wel bereid om meer te betalen per maand voor een betere, mooiere auto, maar al met al vonden we dit toch wel wat veel van het goede.

Vervolgens zijn we een paar deuren verder gegaan bij de VW dealer. Deze dealer ligt vlakbij mijn werk, en ik heb er altijd een beter gevoel gehad dan bij de dealer waar we de Tiguan hebben gehaald.

Deze dealer gaf aan dat we niet terug hoefden naar de originele dealer, maar dat zij alles voor ons konden regelen. Toen ze vroegen wie onze vorige dealer was, zeiden ze “I’m sorry” bij het horen van de naam. Wat onderzoek toont ook aan dat deze dealer een stuk hoger en beter staat aangeschreven dan onze oorspronkelijke dealer.

We begonnen met een proefrit in de VW Touareg. Een heerlijke, luxe, krachtige, ruime auto. Ik zou er zo mee weg willen rijden. Helaas bleek echter de leaseprijs wat hoger te liggen dan we op dit moment zouden willen uitgeven.

En zo kwamen we uit bij een nieuwe Tiguan ter vervanging van onze huidige.

Het 2012 model heeft allerlei verbeteringen ten opzichte van het 2010 model, en ook enkele ontwerpveranderingen waardoor de auto weer heel anders uitziet.

Zo heeft de nieuwe Tiguan nieuwe achterlichten, nieuwe koplampen, een nieuwe gril, en is de bumper/voorkant helemaal veranderd. Het ontwerp ligt nu veel meer in lijn met het Europese Track & Field model. De voorkant loopt een beetje schuin omhoog om meer bodemvrijheid te geven, en er zit ook een ’skid plate’ op die de onderkant van het motorblok beschermd. Verder zit nu aan de zijkant een geborsteld chromen strip.

Aan de binnenkant zijn de knopjes wat veranderd (geborsteld chromen randjes), en is het stuurwiel helemaal nieuw: het is dikker, voelt fijner, en het ziet er mooier uit. Ook de bedieningsknopjes op het stuur zijn anders, en zien er beter uit. Tot slot is ook de versnellingspook veranderd.

Ook de motor en het motormanagement zijn veranderd, waardoor zowel de prestaties als het verbruik zijn verbeterd, ondanks dat het nog steeds een twee liter turbomotor is met hetzelfde aantal pk’s (200).

Qua veiligheid is de auto ook verbeterd. Het heeft hetzelfde aantal airbags, maar wat VW bij de Jetta is begonnen zit nu ook in de Tiguan: bij een aanrijding wordt automatisch de motor uitgeschakeld, de deuren worden van het slot gedaan, en de alarmlichten worden ingeschakeld – allemaal belangrijke dingen waar je zelf niet direct aan denkt direct na een flinke klap.

Na wat onderhandelingen kwam de dealer met een enorm goed aanbod. We konden onze Tiguan inleveren zonder dat ze zouden letten op de kleine schade her en der (zeer lichte hagelschade rechtsachter boven de achterdeur, een beschadiging linksvoor op de bumper door een vallende tak, twee parkeerdeukjes, een klein deukje boven het rechter voorwiel, een beschadiginkje op een van de velgen) en het teveel aan mijlen wat we hadden gereden. Als we dit bij het inleveren aan het eind van de lease hadden moeten doen, hadden we zelf moeten opdraaien voor deze kosten vanwege een verandering in het leasebeleid van Volkswagen. Al met al kon dit ons wel wat geld besparen.

Daarbij zouden we nu dan ook een gloednieuwe auto krijgen, en weer drie jaar volledig zorgeloos kunnen rijden. Alles wordt gedekt door Volkswagen, en we hebben er nu een aparte nieuwe service bij waardoor zelfs deukjes, beschadigingen van buiten en van binnen gedekt zijn, en een extra verzekering die alles dekt wat normaal niet door de garantie wordt gedekt. Met andere woorden, wat er ook beschadigd is, je wordt er helemaal niet op afgerekend. De kleine gebruiksschade die we bij de andere Tiguan hadden maakte me een beetje bezorgd – hoe zou men daar naar kijken bij het inleveren: is het gewone gebruiksschade, of vindt men van niet? Daar hoeven we nu bij deze auto ons helemaal geen zorgen meer over te maken. Aan het eind van de lease lever je ‘m gewoon in, ‘no questions asked’.

En dan moesten we nog een nieuwe uitkiezen. Ik heb altijd al een donkere kleur auto (heel donkerblauw of zwart) met een beige interieur mooi gevonden, en laat er nu toevallig een zwarte Tiguan staan met een licht interieur, met ook nog eens meer opties dan de onze had. In deze zitten er alle opties die we al hadden, plus nog een geïntegreerd navigatiesysteem met een kleuren touch screen. Ook heeft deze auto een volledig voorbereid systeem om je iPhone of iPod op aan te sluiten, welke je dan via de radio kunt bedienen. De auto heeft geen CD-wisselaar wat de oude wel had, maar aangezien je je iPod/iPhone erop kunt aansluiten, je een Sirius XM satellietradio hebt, en je ook muziek op een SD geheugenkaartje kunt zetten en dat in de radio kunt stoppen, zal ik die wisselaar niet missen.

Ook komt deze auto met een Diamon-Fusion behandeling op de voorruit. Diamon-Fusion is een laagje op de voorruit, dat de voorruit extra beschermd en sterker maakt. Het maakt de ruit volledig glad, waardoor water en modder er vanaf loopt in plaats van erop te blijven zitten. In het filmpje hieronder zie je heel goed het verschil tussen een behandelde en een onbehandelde voorruit:

Maar hoe ziet de nieuwe auto nu uit? Nou, zo dus:

Zijaanzicht
Zijaanzicht. Let op de geborsteld chromen strip op de zijkant.

Driekwart vooraanzicht
Driekwart vooraanzicht. Let op de gewijzigde koplampen en gril.

Achteraanzicht
Achteraanzicht. Let op de wat ‘agressievere’ achterlichten.

Interieur
Interieur

Maandag moet ik nog even terug met de auto, en worden de ramen nog getint, zodat het allemaal mooi egaal zwart uit ziet. Ook wordt er een ‘clear mask’ op de motorkap aangebracht, wat tegen steenslagschade zal beschermen.

Al met al zijn we bijzonder blij met deze verbeterde versie van onze Tiguan. We kunnen nu weer heerlijk zorgeloos rijden, zonder ons over mogelijke extra kosten zorgen hoeven te maken!

2 Responses to “Nieuwe auto”

  1. Leo Smeets

    Dennis,
    Wat een goede deal en wat een mooie auto! Veel rijplezier gewenst.
    gr.
    Leo

  2. Jolanda

    Wauwwww dat zit er goed uit. En dan die Amerikaanse prijzen voor zo’n auto, daar kunnen wij alleen maar van dromen. Veel veilige mijlen toegewenst.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.