Te gek voor woorden…

Een hele tijd terug schreef ik in een stukje al eens over de kosten van ziektekosten en ziektekostenverzekeringen, de ondoorzichtigheid van het systeem en hoe je zelfs met ziektekostenverzekering nog een financiële strop aan de broek kan krijgen.

Gisteren kregen we een email op het werk met de titel “Stretching Your Health Care Dollars”, en na de eerste paar regels voelde ik meteen een stukje voor mijn blog eraan komen.

In Nederland is het toch maar makkelijk: je hebt ergens last van, je gaat naar je huisarts, die onderzoekt je, schrijft een recept uit waarmee je naar de apotheek gaat, de apotheek geeft je je medicijn mee, en dat was het. Misschien dat je een kleine eigen bijdrage moet betalen voor hetzij het doktersbezoek, hetzij de medicijnen, maar voor de rest was het dat dan. Aan het eind van het jaar krijg je een overzicht van welke zorg en medicijnen je hebt afgenomen en of je nog wat terug krijgt van de verzekering of niet.

Heb je verder onderzoek nodig dan word je doorverwezen naar een specialist, die dan wellicht ook nog wat onderzoeken laat doen (bijvoorbeeld een MRI), en alles wat je hoeft te doen is het doorgeven van je verzekeringsinformatie (voor zover dat al niet automatisch is gebeurd).

En dat valt allemaal gewoon binnen je ziektekostenverzekering.

Hoe anders is het in Amerika.

Dit werd gisteren treffend geïllustreerd in een email van de HR afdeling van ACS.

De titel van de email was “Stretching Your Health Care Dollars”, en het begon met “You know how to stretch your dollars at the grocery story, but do you know how to stretch your dollars at the doctor’s office and pharmacy? These simple tips can help you save money on health care services!”

Nu zou je in eerste instantie denken, “Ah, mooi, simpele tips zijn altijd leuk meegenomen als je er geld mee kunt besparen”. Dan begin je te lezen, en dan kom je eens te meer erachter hoe gecompliceerd het Amerikaanse ziektekostenverzekeringsstelsel (leuk woord voor Scrabble – 3 x woordwaarde) daadwerkelijk is.

Hieronder volgen enkele van de “simple tips”:

- Heb je medische dienstverlening nodig die niet door je General Practitioner (zeg maar je huisarts) of een andere arts kan worden verricht in zijn/haar praktijk (bijvoorbeeld een MRI, of een poliklinische ingreep) dan kun je het beste je arts vragen om een “medical facility” aan te bevelen in plaats van je plaatselijke ziekenhuis. Als je het niet in het ziekenhuis laat doen zou het wel eens goedkoper kunnen zijn. Je moet er wel rekening mee houden dat als je medische zorg nodig hebt die niet door je arts kan worden verleend dit gedeeltelijk door jezelf betaald zal moeten worden. Met andere woorden, je moet dus goed opletten, en het beste kun je even gaan rondvragen om achter de kosten van de diverse behandelingen op verschillende plaatsen te komen – shoppen waar je je medische zorg het beste kunt gaan halen, dus.

- Niet alleen moet je goed opletten bij welke kliniek je welke behandelingen laat uitvoeren, zelfs iets op het eerste oog eenvoudigs als het uitkiezen van een arts is niet zo makkelijk als het lijkt. Je kunt namelijk het beste een arts kiezen die binnen jouw zorgnetwerk valt. Doe je dat niet, dan kunnen de kosten a) hoger oplopen en b) een groter deel van de kosten voor jezelf zijn. Het is dus niet zo eenvoudig als ergens binnen lopen, want je moet goed opletten waar je naar binnen loopt. Voordat je een arts nodig hebt zul je dus eerst je verzekeraar moeten bellen om te vragen welke artsen binnen je netwerk vallen, of je moet online gaan naar de site van de verzekeraar om daar de artsen te zoeken. Het leuke is dan ook nog eens dat je keuze soms beperkt kan zijn omdat niet iedere arts nieuwe patienten aanneemt.

- Heb je medicijnen nodig, dan is het verstandig om niet zo maar naar de eerste de beste apotheek te gaan met wat je arts je voorschrijft. Nee, je kunt beter eerst met de lijst van goedgekeurde medicijnen binnen je verzekeringsplan (wat in ons geval weer van een andere verzekeraar is dan van de reguliere zorg) naar je arts gaan. Je moet dan je arts vragen om de generieke, merkloze variant van het medicijn vanaf die lijst voor te schrijven om zo geld te kunnen besparen.

- Daarnaast moet je ook eens de lijst met de goedgekeurde medicijnen van de apotheek in je plaatselijke Walmart, King Soopers of Safeway mee naar je arts nemen. Deze medicijnen kunnen soms nog goedkoper zijn dan wanneer je ze afneemt via je verzekeringsplan (al bieden sommige verzekeringsplannen ook weer dekking bij de Walmart apotheken, waardoor het nog goedkoper kan worden).

Je ziet, het is allemaal niet zo eenvoudig als je het “goedkoop” wilt houden – maar het kan je wel flink wat geld besparen. Het is alleen zo bijzonder vervelend dat je het überhaupt moet doen: niet alleen ben je al tijd kwijt met naar een arts gaan, voordat je eens zover bent ben je ook alweer een hele tijd verder.

Maar wat als je nu dringend hulp nodig hebt? Nou, dat hangt af van hoe dringend je die hulp nodig hebt.

Anna had een tijdje terug ontzettende last van haar handen, en had behalve Aleve geen goede pijnstillers. Aangezien de pijn die dag zo hevig was dat ze niets kon doen met haar handen, en ze er de tranen van in de ogen had, wilde ze naar een arts gaan om te kijken of hij/zij iets kon voorschrijven.

Het heeft meer dan een uur gekost om een arts te vinden die a) binnen het zorgnetwerk viel, b) nieuwe patienten aannam, c) diezelfde dag nog een opening had, en d) niet al te ver van huis zat. Na de afspraak moest ze natuurlijk nog de medicijnen gaan halen, en ook daar was het eerst goed kijken naar hoeveel het zou kosten binnen de verzekering, en hoeveel het zou kosten als ze bij Safeway/King Soopers/Walmart zou gaan. Het is uiteindelijk gelukt, en ze heeft uiteindelijk ook pijnstillers gekregen, maar het is eigenlijk te gek voor woorden waar je allemaal op moet letten.

Heb je écht acute hulp nodig dan heb je niet de tijd om eerst anderhalf uur lang te gaan uitzoeken waar je terecht kunt. Je moet derhalve al dat werk vantevoren al doen: je moet dus uitzoeken waar de dichtstbijzijnde acute hulpverlening zit in de buurt van je huis, en in de buurt van je werk.

Voordat je besluit om naar de eerste hulp te gaan, krijg je deze tips:

- De verzekeraar heeft een medische hulplijn die je 24 uur per dag kunt bellen. De verpleegsters/verplegers die deze lijn bemannen kunnen je helpen met bepalen of je onmiddellijk naar de eerste hulp moet, of dat je kunt wachten en een afspraak bij je huisarts kunt plannen (want bij de huisarts kost het je maar $25, bij de eerste hulp $145).

- Naast de eerste hulp van ziekenhuizen bestaan er ook zogenaamde “Urgent Care Centers”, en “walk-in clinics”. Hier kun je vaak direct terecht met kleinere en minder spoedeisende zaken; deze zijn veelal stukken goedkoper dan de eerste hulp van een ziekenhuis, en het is daarom verstandig om ook de dichtstbijzijnde “urgent care center” bij je in de buurt te weten.

- Ook wordt aangeraden om de openingsuren van je artsenpraktijk te kennen; zo kun je wellicht voorkomen dat je onnodig naar de eerste hulp moet omdat je artsenpraktijk onverwacht dicht blijkt te zijn.

- Tot slot dien je te weten welke ziekenhuizen wel binnen je verzekeringsplan vallen, en welke niet, en welke eerste hulp ingrepen wel en welke niet worden gedekt door je verzekering. Allemaal zaken die je beslissing beïnvloeden over naar welk ziekenhuis je toe gaat.

Tja… da’s best wel veel om uit te zoeken, en om in je achterhoofd te houden, én om paraat te hebben op het moment dat er daadwerkelijk iets gebeurt. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat ondanks dat er twee ziekenhuizen op nog geen mijl van ons huis vandaan liggen we wellicht naar een ander ziekenhuis toe moeten twintig minuten bij ons vandaan, alleen omdat ons verzekeringsplan ingrepen bij die twee ziekenhuizen niet dekt…

Eigenlijk is het allemaal te gek voor woorden wat je allemaal moet doen en waar je rekening mee moet houden. En het is te gek voor woorden dat het überhaupt nodig is om zo’n email te versturen.

En het is al helemaal te gek voor woorden dat ze deze tips “simpel” noemen…

9 Responses to “Te gek voor woorden…”

  1. Martin

    Hahaha… maar het is wel helemaal 100% waar wat je schrijft. Het is een RAMP om je goed te kunnen verdiepen in de meest simpele dingen zoals het vinden van een geschikte huisarts…

    Bij mijn vorige werkgever maakte het helemaal niet uit waar we gingen of hoe we gingen. Alles was 100% gedekt en de keus was aan ons.

    Nu we een andere werkgever hebben en een totaal andere verzekering hebben in een andere staat, is het een regelrechte ramp geworden en echt precies zoals je het hebt omschreven… We moesten een huistarts hebben voor mijn vrouw om haar ‘herhalingsreceptjes’ om een hoog cholesterol gehalte tegen te gaan aan te vragen. Dit geintje koste ons heel veel ellende… het zoeken naar een huisarts die binnen haar plan viel en die inderdaad ook mensen aannam en ook nog eens in de buurt zat. Online zoeken op de site van de verzekering had geen zin… die lag plat! :-(

    Daarna een pharmacy zoeken, ook binnen het plan…

    Nee, leuk s anders. Alleen aan tijd en zoeken ben je al een vermogen kwijt. Daarnaast stuurt de verzekering ook nogeens tientallen verschillende pasjes per maand met verschillende ID nummers, dus moesten we op een gegeven moment ook nog eend de verzekering bellen om uit te zoeken wat nu het juiste pasje was…

    De een bleek vervallen te zijn omdat er een letter te weinig in de achternaam stond, Het andere pasje was komen te vervallen, omdat men het geboortejaar verkeerd had ingegeven. Het derde pasje was vervallen omdat je gaar meisjesnaam hadden gebruikt… en ga zo maar door…

    Hadden we eindelijk het juiste pasje met het juiste ID nummer om naar haar nieuwe huisarts te gaan en wat denk je… drie dagen later vallen er weer 4 verschillende ID pasjes in de bus.

    Schiet mij maar lek. Ik kan het allemaal niet meer volgen. In Nederland was het inderdaad stukken simpeler, ook al moet ik zeggen dat wij met Blue Shields/Blue Cross in Colorado al die jaren dat wij er gewoond hebben totaal geen problemen mee hebben gehad. Maar hier in Nevada… :-( Het is om te huilen…

    Succes… lol

  2. Petra uit NC

    Het is inderdaad te zot voor woorden. EIgenlijk heel triets dat het in een welvarend land er zo ingewikkeld aan toe gaat.

  3. Roger en Monique

    Ongelofelijk! Maakt het eens complex. Dat merkloze medicijnen goedkoper zijn, prima. Dat is in Nederland ook en als de werkzame stof(fen) hetzelfde zijn, dan heb ik daar geen problemen mee. Maar je moet het wel bij een normale apotheek (de dichtsbijzijnde) kunnen ophalen, zonder eerst een hoop research te moeten doen. Simpele tips zijn het al lalng niet meer… Verder kunnen de kosten ook nog snel oplopen ook, als je bij een verkeerde arts of apotheek zit. :-(

  4. Joyce

    Ik heb in de meer dan 20 jaren dat ik in Denver woonde altijd hele goede verzekering gehad via m’n werk, waar ik naar elke dokter, elke apotheek, en elk ziekenhuis kon gaan, en ik heel weinig zelf hoefde te betalen. Voor die tijd heb ik jaren zonder verzekering geleefd. Nu heb ik Medicare, en dat is voor mij ook heel eenvoudig. Voor de meeste specialisten heb ik geen “referral” nodig, en als ik dat wel moet hebben, bel ik m’n huisarts even en binnen 30 minuten is de referral er. M’n huisarts stuurt recepten electronisch naar m’n apotheek (Walgreen’s) en die sturen me een e-mail en bellen me als het klaar is. Ik ben dus altijd heel verwend, en heb de dingen waar jij over schrijft (gelukkig) nooit meegemaakt.

  5. Corry

    Het uitkiezen en onderhouden van je ziektekostenverzekering lijkt wel werk! Wij krijgen geen geld meer terug van het eigen risico dat is 2 of 3 jaar geleden weer afgeschaft maar het is inderdaad simpel hier om een arts of ziekenhuis te vinden die je kunnen/willen helpen zonder dat je je creditcard hoeft te trekken.
    Spijtig toch dat ze dat in de VS niet kunnen vereenvoudigen.

  6. Annemiek

    Ik verwacht dat er in Nederland ook veel zal veranderen, ook daar wordt het allemaal te duur.
    Dat is een fout die veel mensen maken: pas een arts gaan zoeken als ze het nodig hebben. Zo gauw je in een nieuwe stad gaat wonen moet je al een nieuwe arts zoeken die je in de praktijk wil opnemen. Via het ziekenhuis hier is er een service waar mensen een nummer kunnen bellen en een lijst krijgen van artsen die nieuwe patienten aannemen. Dat bespaart iedereen een hoop belwerk. Ik werk nu in een urgent care en heb op dat nummer al aan veel mensen doorgegeven. Hopelijk volgen ze die raad ook echt op.
    We hebben tot nu toe nog nooit geen problemen gehad met onze verzekering, of hoeven rond shoppen.

  7. Anneke

    Ik woon sinds 1980 in de USA en heb dit ook nooit meegemaakt.Wij zijn vaak verhuisd en moesten steeds een nieuwe huisarts zoeken. Ik zocht gewoon iemand die onze verzekering accepteerde VOORDAT ik er een acuut nodig had. Wij reizen nu fulltime door de USA en ik ben 2 x naar een urgent care center geweest. Die accepteerden ook gewoon onze verzekering. Mijn man heeft een “concierge Dr” die hij dag en nacht mag bellen. Ik dacht dat je in Nederland een huisarts aangewezen kreeg .Helemaal niet prettig als je die man niet bevalt. Ook kan je in Nederland niet zomaar een Dr bellen waar je geen patient bent en verwachten dat hij je gelijk zal zien. Misschien de volgede dag om 8 uur op zijn spreekuur met 20 anderen. Wat apotheken betreft, in Nederland is geen keuze. Wij gaan altijd bij Walgreens en ik denk dat die zeker 95 % van de verzekeringen accepteert. Misschien is nederland goedkoper, maar in mijn ervaring absoluut niet beter.

    Groetjes,
    Anneke

  8. Aïda

    Tjonge, ik ben even een paar dagen naar Wenen en meteen twéé stukjes. Kun je geen RSS feed installeren ;)

  9. Bart

    @Anneke : misschien was het vroeger zoals jij beschrijft (woon nog maar recentelijk in Nederland) maar ik heb vrije keuze van zowel huisarts als apotheek.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.