Sprinklers

Een van de dingen waar ik in het nieuwe huis heel erg naar uitkeek, was het hebben van een sprinklerinstallatie die automatisch het gras sproeit. Als ik ergens een hekel aan had, dan was het wel om de andere dag het gras te moeten sproeien in ons huurhuis, en dan de hele avond lang om de 15 minuten de sprinkler ergens anders te moeten zetten. Als je ergens naar toe wilde gaan, dan moest je het wateren van het gras daar min of meer rondom plannen, zodat je tenminste de regelmaat erin hield, en – nog belangrijker – je gras groen hield.

Met een sprinklerinstallatie hoef je je daar geen zorgen meer om te maken. Je programmeert het ding, zet het op ‘RUN’, en dat was het dan – het gaat automatisch aan, gaat automatisch uit, en ons systeem calculeert zelfs in of er, gelet op de temperatuur en de luchtvochtigheid, meer of minder moet worden gesproeid. Als het regent komt het hele systeem niet eens aan. Erg handig, natuurlijk.

Totdat er iets mis gaat, en je sprinklers in een bepaalde zone wel aan gaan, maar niet meer uit. Enkele weken geleden ontdekten we dat toen we laat thuis kwamen. De sprinklers waren nog aan, terwijl eigenlijk die zone volgens het schema al uit moest zijn. Maar: het was droog geweest, dus had het systeem wellicht de sproeiduur wat verlengd. De volgende dag stond zone 3 echter nog steeds vrolijk te sproeien, maar omdat het rond de tijd was dat we van twee keer per dag (voor het nieuwe gras) naar één keer per dag waren gegaan, dacht ik dat ik wellicht het verkeerd had geprogrammeerd, en dat het nog voor twee keer per dag stond ingesteld. Ik nam me voor om er ’s avonds naar te kijken, en het programma voor nu maar even te laten lopen.

Die middag kreeg ik echter een sms van Anna dat de sprinklers om half twee nog steeds aan stonden toen zij naar haar werk ging. Op dat moment besefte ik dat er iets mis was, en ben gelijk naar huis gegaan. Wat bleek: de sprinklers voor zone 3 hingen vast. Het systeem uitschakelen hielp niet, de stekker eruit trekken hielp niet – het enige dat hielp was het dichtdraaien van de waterkraan voor de sprinklers. Zodra ik de kraan echter weer opendraaide kwam zone 3 weer vrolijk aan.

Ik besloot om eens te kijken of Rich, de Construction Supervisor voor North Creek Farms nog in zijn kantoortje zat. Misschien dat hij wist hoe en wat. Hij was er inderdaad nog, maar zei dat hij pas over een uur of twee, drie langs zou kunnen komen. Dat was prima – beter laat dan nooit. Rich adviseerde me ook om een ‘Warranty Service Request’ in te dienen zodat Meritage Homes iemand langs kon laten komen om naar de sprinklers te kijken, want er was duidelijk iets mis.

Ik ging weer naar huis, en – koppig als ik ben – wilde ik toch eens proberen om het zelf op te lossen. Ik heb dan wel de ballen verstand van sprinklerinstallaties, maar dat houdt me niet tegen om er toch iets aan te doen – althans te proberen. Na wat te hebben liggen friemelen met aansluitingen, kleppen, en soortgelijk spul draaide ik eens aan een klein zwart dopje bovenop een van de kleppen. Ik had geen idee was het was of wat het doet – en heb dat nog steeds niet. Er spoot wat water uit, maar er gebeurde verder niets. Ik probeerde datzelfde ook eens bij de andere kleppen, en plotseling gingen de sprinklers in zone 3 uit. Succes!

Ik ging direct naar de timer toe om zone 3 handmatig in te schakelen om te controleren of het überhaupt nog wel werkte, of dat ik het per ongeluk had gesloopt. Gelukkig kwamen de sprinklerkoppen meteen naar boven, en – nog belangrijker – nadat ik het systeem weer uitschakelde gingen ze ook weer naar beneden. Nadat ik dit nog een aantal keer had geprobeerd was ik er wel van overtuigd dat ik het had opgelost.

Rich kwam niet veel later al langs, en ik liet hem zien wat ik had gedaan. Ook hij had geen idee waar die dopjes voor waren, en probeerde zijn contactpersoon bij Metco, het hoveniersbedrijf, te bellen, maar die was al naar huis.

Aangezien het nu werkte, en ik het ‘ Warranty Service Request’ al had ingediend, vertrok Rich weer nadat we nog even hadden staan praten.

De maandag erop was Metco ‘s middags langsgekomen, volgens een kaartje aan de deur, en ze hadden alle kleppen schoongemaakt. Alles zag er verder goed uit, en zou geen problemen meer op mogen leveren.

Het leek ook allemaal goed te gaan, tot vorige week. In de nacht van vrijdag op zaterdag was zone 3 weer aan blijven staan. Weer zone 3 dus! Dit keer waren we er iets eerder bij, maar aangezien de sprinklers om 21:30 uur aan gaan, en we pas rond 9:00 uur opmerkten dat ze nog aanstonden (toen ik de krant van de oprit ging halen), is dat toch wel weer enkele uren dat het heeft staan sproeien.

Ik verheugde me niet op de waterrekening…

Die ochtend heb ik gelijk weer een verzoek ingediend bij Meritage Homes om iemand langs te laten komen. Eergisteren was dat zover. Het verzoek was dat een van ons beiden thuis zou zijn, zodat Metco ook naar de timer van de installatie kon kijken.

Ik besloot daarom thuis te werken, maar helaas was e rom 16:00 uur nog steeds niemand op komen dagen. Ik heb nog proberen te bellen, maar ik kreeg niemand meer te pakken. Pas later die avond kreeg ik een email en voicemail met verontschuldigingen, en we planden dat er nu morgen – vrijdag – iemand langs zou komen.

Metco had het vermoeden dat het wel eens aan de timer zou kunnen liggen, of aan een verkeerd programma. Ik geloof dat echter niet, want dan zou het elke keer moeten gebeuren als de sprinklers aankwamen, en niet met tussenpozen van enkele weken.

Bovendien is het programma tussentijds gewijzigd, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Waar het dan wel aan ligt? Ik heb geen flauw idee. Ik weet er te weinig van om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik weet alleen hoe ik het aan en uit moet zetten, hoe ik het moet programmeren, en dat door die kleine zwarte dopjes los te draaien je vastzittende sprinklers uit kunt zetten. Ik ben dus eens erg benieuwd wat Metco te zeggen heeft morgen.

En de waterrekening? Die was behoorlijk: $175 voor één maand – het dubbele van normaal. De volgende rekening zal ook hoog zijn, hoewel iets lager vanwege het mindere aantal uren dat zone 3 heeft staan sproeien. Gevraagd naar mogelijkheden voor compensatie – een defect in een systeem van slechts drie maanden oud zorgde immers ervoor dat ik nu veel meer moet betalen dan nodig was – zei Meritage Homes dat ik enkele rekeningen moest verzamelen, en dan zouden ze kijken wat ze konden doen.

Nou ja, het is in ieder geval niet meteen een ‘Nee, helaas’. We zullen dus maar even afwachten.

En ondertussen maar de waterrekeningen betalen…

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.